Vadå Black Friday?


Black Friday, vad kommer det ifrån och måste du som återförsäljare också sänka priserna?  

Idag är det Black Friday - den fredag som infaller dagen efter Thanksgiving i USA är nog utan att överdriva USA:s mest kända klämdag. En dag då många är lediga och som historiskt sett blivit en shoppingdag, då man också befinner sig på annan ort hos familj och släkt.

Att den kallas just Black Friday är egentligen bara en ren tillfällighet som handlarna sedan 1960-talet försökt bygga mer positiva myter kring (t ex ”när röda siffror blir svarta”).

Men butikerna ville locka till sig de många kunderna och så blev det till slut en dag av REA-priser och rabatter. Begreppet spred sig och idag är det en hel vecka av rabatter (Black Week) och dessutom med en extra måndag (Cyber Monday).

Julen slår högre

Med exakt en månad kvar till julafton är det dock julen som är det viktiga just nu i Unitedprofiles nätverk. Trots att Black Friday är stort inom näthandeln och att hela vår tjänst är webbaserad, så ser vi ingen egentlig Black Friday-trend inom vår bransch.

I Unitedprofiles nätverk finns Sveriges ledande aktörer inom försäljning av profilprodukter, presentreklam, mässmaterial, yrkeskläder, kontorsmaterial, förbrukningsvaror och professionella skyddskläder mm. Återförsäljare och leverantörer som anpassat sig och på så sätt klarat sig bra genom både pandemi och lågkonjunktur. För dem fortsätter verksamheten som vanligt över Black Friday, samtidigt som de lägger i andra växeln gällande julhandeln.

Black Week har också blivit startskottet för julklappshandeln i Sverige i stort. Enligt Svensk Handel ökar den trenden då hela sju av tio konsumenter uppger att de börjar med sina julklappsinköp den här veckan.